Tips

bij het doen van visualisaties

9

Bereid je voor door een plek te kiezen waar je je prettig voelt en niet gestoord kan worden.

9

Neem even de tijd om na te gaan wat je met deze visualisatie wilt bereiken en zet deze intentie.

9

Als de visualisatie afgelopen is neem dan bewust de tijd om ‘terug te komen’. Dit kan je doen door je uit te rekken, even zacht door je gezicht te wrijven of stevig over je bovenbenen.

9

Je ogen te openen en bewust om je heen te kijken.

De kracht van visualisaties

Een van de principes waar ik in mijn werk vanuit ga is dat ons denken een directe invloed heeft op ons lichaam. Zeker wanneer we in beelden denken. Beeld je maar eens in dat je aan de rand van een gapende afgrond staat en in de diepte naar beneden kijkt. Voel maar wat er dan direct in je lichaam gebeurt. Onze verbeelding heeft naast het fysieke ook invloed op onze aura en chakra’s. Als je je voorstelt dat je lekker comfortabel in je aura zit, gebeurt dit direct. De fijnstoffelijke gebieden reageren zelfs  sneller op onze verbeeldingskracht dan het lichaam.

Ikzelf vind het heerlijk om geleide visualisaties te doen èn te geven. Visualiseren doet me denken aan de tijd waarin ik als kind aan het dagdromen was en daardoor zo lekker kon ontspannen en ik me op heerlijke plekken in de natuur met een eigen hond waande. Later toen ik in mijn leven in contact kwam met visualisatie ontdekte ik de kracht en diepgang hiervan. Enerzijds geef je daarmee je lichaam en geest helende energie (beelden) en anderzijds maak je contact met onbewuste gebieden in jezelf. Wat dat laatste betreft kunnen geleide visualisaties naast ontspannend en helend soms ook confronterend zijn.

De visualisaties die ik gratis op mijn website zet zijn bedoeld om te ontspannen, jezelf te reinigen en dichter bij jezelf te komen. Desalniettemin is het belangrijk dat je voor jezelf nagaat of je voldoende stabiliteit hebt om visualisaties te doen. Als je twijfelt overleg dan eerst met je arts of therapeut.